Start op de stageplekken - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu Start op de stageplekken - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

Start op de stageplekken

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

21 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

Goeie naand! (of môre/middag), ek nie weet nie wanneer julle dit sal lees. ;) Nee, wees maar niet bang, de rest is gewoon in het Nederlands. Zo goed is mijn Afrikaans nou ook weer niet na 2,5 weken. ;)

Maandag 14 augustus: start oriëntatieweek stage
Vandaag de eerste stage dag bij Emil Werder, de High school, gehad. Het was allemaal nog een beetje vaag en er was nog niet erg veel duidelijk voor ons. Bij de school is ook een soort internaat, waar leerlingen uit de omliggende dorpen op kamers zitten, omdat ze anders te ver moeten reizen elke dag. We hebben een rondleiding gehad van een meisje dat niet meer op school zit, maar wel in één van die appartementen woont (zij huurt een kamer hier vertelde ze). Vond de sfeer op de high school niet echt fijn.. Het is ook niet echt mijn doelgroep, dus ik ben erg benieuwd wat we hier kunnen gaan doen…

’s Middags hebben we een rondleiding gehad door het museumpje hier in Genadendal. Het is een klein dorpje met een rijke geschiedenis, erg interessant! :) Daarna hadden we een ‘Amazing Race’, georganiseerd door Lizelle, om Genadendal en Greyton het buurtdorpje naast Genadendal een beetje te leren kennen en belangrijke plekken te ontdekken waar we veel gebruik van zullen maken. Erg leuk! 

Dinsdag 15 augustus: Start bij LR Schmidt, primary school
Vanochtend bij de LR Schmidt primary school geweest. Ook hier hebben we een rondleiding gehad en hebben we bij een aantal klassen meegekeken. Hier was de sfeer veel fijner, veel vrolijke kinderen waarvan sommige je ook meteen komen begroeten met een knuffel. Ook hier was nog niet helemaal concreet wat we kunnen gaan doen. Maartje en ik waren erg enthousiast over de special needs klas. Dit zijn maar 7 kinderen, dus we vragen ons wel een beetje af hoe en wat, maar dat wordt deze week vast duidelijk. Aan het einde van de week moeten we een soort van reflectie schrijven van wat we gezien hebben, dus misschien dat we hier dan wel wat dingen in kunnen zetten wat we willen doen.

Woensdag 16 augustus: Meekijken bij de special needs klas
Vandaag zijn Maartje en ik weer aangesloten bij de Special Needs klas op de LR Schmidt primary school. We hadden om 12.30u een afspraak met Karin, maar die konden we niet vinden. We hebben op haar staan wachten bij de ingang en na een tijdje kwam ze samen met Florine en Liz uit het kantoor van meneer Speelman, de directeur. Karin was niet zo blij dat we niet bij het gesprek waren, maar we wisten niet eens dat we een gesprek met hem hadden, wij dachten dat Karin alleen even bij ons kwam kijken hoe het ging… Florine en Liz vertelden ons dat het special needs klasje niet doorging. Hier lag niet de prioriteit volgens meneer Speelman. Hij wilde graag dat we kleine groepjes uit de andere klassen gaan begeleiden.. Oké, maar wat en hoe was nog steeds niet helemaal duidelijk.. Maartje en ik hadden net wat afspraken gemaakt met de special needs klas en waren een beetje aan het denken geweest wat we dan zouden kunnen doen qua onderzoek, dus waren we niet echt heel blij om dit te horen. We twijfelden ook nog steeds of we wel of niet bij Mind over Matter aan de slag konden gaan. Daar hadden ze wel een duidelijke hulpvraag. Er is daar namelijk één cliënt die bijna voor 100% doof is en niet kan praten, maar communiceert met gebaren. De begeleiding zou graag meer van deze gebaren willen leren om beter te kunnen communiceren. Maartje heeft op haar vorige stage al een aantal gebaren geleerd (speciaal onderwijs) en werd meteen enthousiast. Mij lijkt dit ook erg leuk om te doen, alleen is het op een plek met verstandelijk beperkten (en bijna geen kinderen). Dit maakt het voor mij wel lastig. Er is in ieder geval afgesproken dat we morgen nog even met z’n allen in gesprek gaan, zodat we hopelijk meer duidelijk krijgen..

Donderdag 17 augustus: Mind over Matter & Maartje is jarig! :)
Vanochtend bij Mind over Matter gekeken. Was erg leuk! Leuke sfeer en leuke cliënten. Samen met Florine hebben Maartje en ik wat dossiers doorgenomen en zijn we op de groep geweest. Hier waren de cliënten in verschillende groepjes bezig. Ik heb even staan kijken bij een groepje dat aan het dominoën (is dit een woord?? Geen idee, maar jullie snappen me vast wel) was. Heb zelfs een potje meegedaan en kansloos verloren, haha! (Toen ik af was had ik door hoe het moest, dus volgende keer neem ik revanche ;-) ).
Het gesprek met meneer Speelman was erg goed trouwens! We hebben nu afgesproken dat wij 2 dagen bij school zijn, (maandag en dinsdag) en op woensdag en donderdag bij Mind over Matter en dat we nog even kijken waar we precies het onderzoek gaan doen. Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen…

’s Middags hebben we met z’n allen het reflectierapport voor LR Schmidt in elkaar gezet, zodat we dit voor het weekend nog naar Karin en Lizelle konden sturen voor controle, omdat we het in het Afrikaans geschreven hadden. Daarna zijn we snel naar huis gegaan en hebben we de tassen gepakt voor een weekendje Stellenbosch/Kaapstad.
We zijn naar Stellenbosch gereden, naar hetzelfde hostel als de week ervoor. We zijn hier eerst Sushi wezen eten (oftewel: de rest had sushi, ik heb noodles met kip en loempia’s gehad). Er werd een beetje raar gedaan dat ik van de kaart bestelde en niet net als de rest de all you can eat sushi deed, terwijl ik al een aantal keren had aangegeven dat ik niet van vis houd.. Heb dit gewoon aangegeven bij de bediening en die vonden het gelukkig geen probleem. Heb super lekker gegeten (met stokjes!)
De Grabouwers zijn na het eten ook aangesloten en zijn mee wezen stappen. Het was echt totaal niet druk! What happend met: donderdagavond studenten stapavond?? Wel echt een leuke avond gehad! 

Vrijdag 18 augustus: Het begin van een relaxt weekendje Kaapstad!
Lekker rustige dag gehad. Lekker laat ontbeten nadat we het hostel uit moesten en na het ontbijt ben ik met de auto van Liz en Florine naar Kaapstad gereden. Het links rijden went inderdaad super snel en het wordt steeds leuker (en minder eng) om te rijden! In Kaapstad aangekomen de spullen in de kamers gezet en op de rest gewacht. Zij moesten langs de autokerel, omdat zij op de weg naar Stellenbosch een hond aangereden hadden die de snelweg over wilde steken.
We zijn met z’n allen naar het water gelopen en bij een of ander tentje even iets kleins gegeten en wat gedronken. (Dit was onze lunch, ook al was het half 4 ofzo). Daarna terug naar het hostel en daar wat gechillt en op de Grabouwers gewacht. ’s Avonds zijn we lekker wezen eten bij een Grill-restaurant. Erg gezellig!

Zaterdag 19 augustus: Wandelen naar Victoria Wharf Shopping centre
Terwijl de rest allemaal de Lions Head aan het beklimmen was, zijn Maartje en ik naar het winkelcentrum gelopen. We wilden eigenlijk een uber bestellen, maar mijn app deed een beetje vaag.. Ik moest mijn nummer bevestigen door de code in te voeren die ik per sms had ontvangen, maar ik wacht nog steeds... Het was echt super lekker weer, dus het was niet erg om heen te lopen. Hebben een goed gesprek gehad tijdens de wandeling en we hadden alle tijd, dus was erg chill. Daar wat gedronken en ‘snel’ de inkopen gedaan die we nodig hadden. Het was ondertussen alweer 1u ofzo en de rest had al geluncht, dus hebben we dit ook nog even gedaan. Daarna werd Maartje niet lekker, dus nog een keer geprobeerd om een uber te bestellen. Dit lukte weer niet, dus zijn Max en Derek ons komen halen met de auto. Zij stonden op het punt om naar het strand te gaan, dus ik ben met hen meegegaan. We hebben lekker op het strand gezeten en naar de zonsondergang gekeken. Daarna zijn we terug gegaan naar het hostel om te douchen en ons klaar te maken om wat te gaan eten en te gaan stappen. (Ofja, de rest ging nog stappen, ik ben na het eten met Elisabeth en Nathalie naar het hostel gegaan, want had geen zin om weer te gaan stappen).

Echt een super toffe dag gehad! Echt blij met het goede gesprek dat ik met Maartje had en ook super blij met de sfeer in de groep!!

Zondag: Houtbaai en Foodmarket
Vandaag ook weer in groepen opgedeeld en dingen gedaan. Een aantal wilden naar het pinguïn strand, een aantal hebben de Lions Head nog een keer gedaan, maar nu rennend (stelletje gekken) en ik ben met Sofie, Liz, Florine, Derek, Max en Marijn naar Houtbaai gegaan. Hier hebben Max, Marijn, Florine en ik wat gegeten bij een strandtentje en de anderen zijn op het strand gaan liggen, uitbrakken. Haha. Wij hadden niet echt zin om weer op het strand te gaan liggen, dus zijn we naar een foodmarket gereden, iets verderop. Dit was echt super leuk! Hier hebben we even bij de kraampjes rondgekeken en daarna hebben we nog even gechillt bij de foodmarket. Hier gaan we zeker nog een keertje terug!!
Toen werd het tijd om naar huis te gaan. We hadden onze spullen bij het hostel mogen laten staan, dus hebben hier onze spullen gehaald en zijn toen nog wat gaan eten voordat we terug zouden rijden.


Het was echt een super leuk weekend! Alles lekker rustig aan gedaan, en iedereen kan zijn/haar eigen ding doen. Super fijn! Had de afgelopen week een beetje een rot gevoel, maar de sfeer in de groep is zo goed, dat ik me helemaal geen zorgen hoef te maken.

Jullie horen snel van me!
xx


ps. Ja, de foto’s komen er echt bijna aan.. maar het internet is niet helemaal optimaal hier..

  • 21 Augustus 2017 - 21:29

    Anke:

    Herkenbaar, die rotgevoelens na een week. Hoort erbij, maar duurt maar eventjes, totdat je door hebt hoe fijn de mensen om je heen zijn. Goed dat je erover kunt praten met iemand, dat helpt ook. Je stageplekken klinken ook erg leuk, wat fijn! Ben benieuwd wat je uiteindelijk precies gaat onderzoeken.

    Niet te veel leuke verhalen vertellen over al die mooie plekken, anders wil ik die ook nog allemaal gaan zien als ik daar ben ;). Geniet ervan meid, super gaaf dat je daar bent en dat je al die leuke dingen kunt doen!

  • 23 Augustus 2017 - 19:20

    Jm:

    Hey Manon,
    Wat goed dat je het echte leven daar mag meemaken ( soms ook wel frustrerend denk ik)
    Geniet van alles wat je daar doet want is misschien maar eenmalig.
    Erg leuk om je verslagen te lezen. We missen je nu wel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi! Welkom bij mijn online reisdagboek! Voor mijn minor ben ik een aantal maanden in Zuid-Afrika en ik wil mijn avonturen op deze manier met jullie delen! :) Veel leesplezier!

Actief sinds 13 Juli 2017
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 9324

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2017 - 03 Januari 2018

Mijn Zuid-Afrika avontuur!

Landen bezocht: