Introductieweek & kamp - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu Introductieweek & kamp - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

Introductieweek & kamp

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

14 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hier weer een update uit Zuid-Afrika!

Maandag 7 augustus: start introductieweek
Vandaag was niet echt een interessante dag. We hadden weer een bijeenkomst met Karin, waarin we nog wat informatie kregen en er kwam iemand langs van een reisorganisatie die wat kwam vertellen over mogelijke reizen.

Dinsdag 8 augustus: de 1e kennismaking op/met de stageplekken!
Vandaag zijn we bij alle stageplekken langs gegaan om kennis te maken. Erg leuk om te zien waar iedereen de komende maanden mag doorbrengen! In de middag kregen we ook nog de kans om met onze begeleider alleen in gesprek te gaan, om alvast wat zaken te bespreken. Helaas was er niemand van de primary school, maar er waren gelukkig wel een aantal leraren van de high school waarmee we in gesprek zijn gegaan. Erg leuk om deze mensen al te leren kennen en te spreken voordat we beginnen. Zo kom je toch niet helemaal ‘vreemd’ de school binnen volgende week..

We hadden bedacht om ’s avonds na de gesprekken richting Kaapstad te rijden om daar te gaan stappen. Het is morgen namelijk nationale vrouwendag en dus zijn we dan vrij. We hadden gehoord dat er in Kaapstad leuke marktjes zijn en dat leek ons leuk om dan woensdag te doen. Tijdens de gesprekken hadden we van de leraren van de high school te horen gekregen dat het niet heel slim was om naar Kaapstad te gaan, omdat er protesten bezig waren tegen de president, Zuma. We hebben toen maar besloten om toch maar naar Stellenbosch te gaan. Dit was echt super gezellig! 
De volgende keer gaan we voor de wijnproeverij! ;)

Woensdag 9 augustus: rondleiding door Kaapstad
Vandaag met een ‘privégids’ Kaapstad verkend. We hadden natuurlijk onze weekendtassen/backpacken bij vanwege onze overnachting in Stellenbosch en ook al voor de overnachting in Grabouw voor die avond. Sofie, een van mijn huisgenootjes, heeft een vriend wonen in Kaapstad en gelukkig mochten we onze spullen bij hem neerzetten, omdat we onze spullen niet de hele dag in de auto durfden te laten. Hij heeft ons toen ook een kleine rondleiding door Kaapstad gegeven op weg naar de markt. Ondertussen probeerden we ook contact te krijgen met de anderen uit Grabouw, waar zij precies waren, zodat we met z’n allen konden kijken wat we gingen doen. Na een hele zoektocht hebben we ze uiteindelijk gevonden en hebben we even gelunchet. Daarna zijn we nog even naar een winkelcentrum geweest en wat dingetjes gehaald, best wel relaxt gedaan eigenlijk. ’s Avonds zijn we met z’n allen wezen eten bij een pizzaria. Erg gezellig! Uiteindelijk op weg naar de huizen van de rest. Er was ook nog een extra huis in Grabouw, waar nu niemand inzit van de HAN, maar waar we wel een sleutel van hadden gekregen van Paddy. Erg fijn, anders werd het slapen op een luchtbed of dun matras.. Al heb ik nu op de bank geslapen, haha.. (Was eigenlijk vooral omdat we geen zin hadden om dat luchtbed nog op te pompen…)

Donderdag 10 augustus: District Six Museum en meer
Vandaag weer met de hele meute en Karin op pad. ’s Ochtends zijn we naar het District Six museum geweest. Hier hadden we een gids die dit allemaal zelf had meegemaakt en ook spullen van hem en zijn familie in het museum had hangen. Erg indrukwekkend! Daarna zijn we naar een soort van uitkijkpunt gereden met uitzicht op de tafelberg (ben even de naam kwijt, oeps!). Het was niet zo’n mooi weer en een beetje bewolkt, dus helaas niet zo’n heel goed uitzicht. We konden wel Robbeneiland zien liggen vanaf dat punt (op de berg), al was dat ook best wel vaag door de mist.
’s Middags geluncht in Mzoli’s. Dit was een tentje in een van de townships. Hier zijn we daarna ook nog doorheen gereden met de bus. Echt super indrukwekkend!
Toen we thuiskwamen wilden we lekker gaan koken en douchen, maar toen bleek dat de elektriciteit weer was uitgevallen in Genadendal. (Ja mensen, dit gebeurd nogal regelmatig hier..) Dat betekende geen (warme) douche en geen warm eten.. We hebben toen de stookkachel/-fornhuis aangezet en hierop tosti’s gebakken.. Sofie en ik zijn snel naar het winkeltje gelopen om wat kaarsen te halen, die we vervolgens lekker creatief, in de lege wijn- en bierflessen hebben gezet omdat we geen standaarden hadden voor de kaarsen.

Vrijdag 11 augustus: start ‘back 2 basic’ kamp
‘s ochtends bij elkaar gekomen en het met Karin (weer) gehad over interculturele communicatie. We zouden eigenlijk in gesprek gaan met studenten van de CPUT, maar dit ging helaas niet door. Aan het einde van de middag zijn we met z’n allen naar het ‘Back2Basic’ kamp gereden, waar we vervolgens tot zondagmiddag zouden zijn. Het team zou staan in het teken van teambuilding en het verleggen van grenzen. Een prima avond gehad, al was het nachtspel een hel. Korte versie van het verhaal: We moesten in het donker een touw volgen door het bos, de zogenaamde ‘life line’. Er zaten ook nog wat begeleiders in het bos die je op bepaalde punten tegen zou komen. Jullie weten allemaal dat ik geen held ben in het donker(e bos). Ja, een held op sokken inderdaad. Ik wilde dus eigenlijk het bos ook niet in en was al helemaal overstuur voordat we begonnen waren. Uiteindelijk mocht ik samen met Maartje het bos in. Heb alles bij elkaar gegild (en gejankt), maar heb het wel afgemaakt en doorgelopen, waar ik nu achteraf toch wel erg trots op ben. Daarna nog lekker wat gedronken met z’n allen en de eerste nacht in de tent in. Deze viel me 100% mee moet ik eerlijk zeggen, met grote dank aan de werkende heater in de tent).

Zaterdag 12 augustus: dag 2 ‘back2basic’ kamp
Prima dagje vandaag. Heb de 1e activiteit overgeslagen vandaag. Dit was een grote touwladder die tussen de bomen hing, waar we in moesten klimmen.. Dat was toch echt wel een beetje te hoog voor mij. Haha. Verder nog meer activiteiten gedaan waarin samenwerken en communicatie centraal stonden. Voor beide zijn er nog wel wat leerpunten voor onze groep. In de avond zijn we met z’n allen naar het optreden van Paddy geweest. Dit was erg gezellig. Het was een soort van dansfeest, met allemaal tafels aan de zijkant en waar iedereen zijn eigen drank en snacks mee naar toe nam. Er was ook een soort van line-dance achtig iets, zal kijken of ik een filmpje kan uploaden binnenkort.
Was erg gezellig en toen we terugkwamen op het kamp waren we ook allemaal erg moe en wilden we snel de warme tent in. Helaas bleek de heater kapot te zijn en moesten we dus in een ijskoude tent slapen.. Echt een HEL!! Heb dan ook niet veel geslapen..

Zondag 13 augustus: jaaa! Wassen!!!
’s Ochtends nog twee activiteiten gehad op het kamp. Daarna zijn we lekker naar huis gereden en hebben we wat was aangezet en hebben we even schone kleren aangedaan. Verder lekker rustig aangedaan. Heb even de afwas bijgewerkt en de keuken, gang en m’n kamer geveegd en de was opgehangen toen hij klaar was. Even weer orde scheppen, haha!
Oeps, nu is het toch nog een heel verhaal geworden, dat had ik niet verwacht.
Veel leesplezier!

Kus, M.

• 14 Augustus 2017 - 22:49

Anke:

Oh het klinkt allemaal zo leuk! Behalve dat enge bos- en boomgebeuren haha. Als het niet goed voelt inderdaad gewoon niet doen. Ik hoor al dat ik in december een privégids heb in Kaapstad, dat is handig ;). Leuk dat je nu ook al de plek hebt gezien waar je de komende maanden gaat werken.
    Ik ben vandaag met mama naar de dierentuin geweest, heb nog maar 2 van de big five gezien en ze waren een beetje saai, dus dat maken we goed in december ;). Veel plezier en ben benieuwd naar de rest van je verhalen.

• 17 Augustus 2017 - 06:00

Moniek :

Wat leuk dat je zo uitgebreid schrijft. Kunnen we volgen wat je daar allemaal meemaakt. Ik moest stiekem wel in mezelf lachen om je bosavontuur. Ik kan me helemaal voorstellen hoe dat er aan toe ging ;). Grenzen verleggen en grenzen bewaken. Geniet er nog van en veel plezier!

• 18 Augustus 2017 - 15:03

Evelien:

Hey Manon,

Leuk die verhalen!!!
    En dat back2basic kamp tja... je bent er aan begonnen en dat vind ik super!!
    Kan me voorstellen dat je soms even moest slikken haha
    Geniet, ontdek en veel plezier daar nog!!!