Boven op de berg! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu Boven op de berg! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

Boven op de berg!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 November 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

En toen was er alweer een week voorbij! Het einde komt steeds dichterbij. Nog maar 2 weken en dan zit het er op. Of ja, de stage in ieder geval ;-). Daarna begint de andere grote reis, samen met Anke op “roadtrip” door Afrika! =D Maar zo ver is het nog niet.. Eerst weer een kort verslagje van de afgelopen week. Die gelukkig een stuk minder hectisch was dan vorige week, haha!

Maandag 20 november
Vandaag nog een dagje thuis gewerkt, omdat er nog steeds tentamens zijn op L.R. Schmidt. Hebben weer aan de resultaten van de enquête gewerkt en heb een opzetje gemaakt voor de presentatie. ’s Middags zijn we even naar M.O.M. geweest. We zouden samen met Liz en Florine verder gaan met het opruimen van de kasten, maar nu bleek dat ze zelf al aan de slag gegaan waren.. Het was één grote chaos en alles stond op de tafels verspreid. Echt niet te doen. En natuurlijk was er niet echt een concreet plan. Niet helemaal wat we in gedachten hadden, haha! We zijn toen maar even met Celestine en Lucille om tafel gaan zitten om een concreet plan op te stellen voor morgen, hoe ze aan de slag konden gaan SAMEN met de cliënten en het personeel.
Blijkbaar willen ze woensdag en donderdag de boel gaan verven, want dan zijn er geen cliënten. (Beetje jammer, want dat betekent dat we alleen volgende week nog maar cliënten hebben).

Dinsdag 21 november
Vandaag de hele dag met Maartje aan ons product / presentatie gewerkt. Ons product is nu af en we zijn er allebei erg tevreden over! :-) Uiteindelijk zijn het twee posters geworden met daarop een aantal begin stappen om de autoritatieve benaderingswijze laagdrempelig toe te passen en een poster met daarop een aantal voorbeelden met plaatjes, zodat het ook visueel is. (Oké klinkt een beetje vaag, zal proberen om er een foto van te maken en te uploaden, dan hebben jullie een iets beter beeld).

We kregen aan het einde van de dag trouwens een appje van Liz dat het opruimen bij M.O.M. super goed gegaan was! Iedereen had goed meegeholpen en ze waren al goed opgeschoten! Fijn om te horen, want hier waren we best wel een beetje sceptisch over eerlijk gezegd.

Woensdag 22 november: opruimen bij M.O.M.
Chille dag gehad bij M.O.M. We zijn verder gegaan met opruimen. Een aantal cliënten uit Genaal waren ook gekomen om weer mee te helpen, wat erg fijn was. Ook vandaag hielp iedereen weer erg goed mee en aan het einde van de dag waren we zo goed als klaar. De muren zijn nu wit in plaats van gekleurd, de kasten zijn wat anders neergezet en er hangt niet meer zo veel aan de muur waardoor het veel rustiger is en de ruimte ook ineens een stuk ruimer oogt.
Geeft toch wel een fijn gevoel om dit zo achter te laten. Nu is er een goed begin gemaakt en kunnen de volgende studenten verder om ook de hoeken goed in te gaan delen. =)

Donderdag 23 november
Vanochtend in Greyton gewerkt aan onze presentatie. We hadden gevraagd aan Celestine of het oké was dat we thuis werkten die ochtend, omdat er toch geen cliënten zouden zijn vandaag. Gelukkig was dat geen probleem. Hebben lekker gewerkt en even op een rijtje gezet wat we precies willen vertellen tijdens de presentatie. Nog niet echt de presentatie zelf vorm kunnen geven helaas, maar dat komt van de week wel weer. Toen we bezig waren besefte ik me dat het eigenlijk bizar is dat er precies uit ons onderzoek is gekomen wat we van te voren gehoopt hadden. Heel raar, maar wel super fijn!
’s Middags zijn we weer even naar M.O.M. geweest om met Celestine, Lucille en FLo en liz de planning voor volgend jaar te maken/bespreken. Was nog een hele klus en dat gaat ons denk ik ook niet meer helemaal lukken om te doen in de korte tijd dat we er nog zijn, maar we hebben wel met z’n allen gekeken naar welke cliënten er allemaal zijn na de zomer, wat ze allemaal kunnen en welke activiteiten Celestine en Lucille willen gaan bieden. Nu moet er ‘alleen nog maar’ een goede indeling gemaakt worden wat gerouleerd kan worden per dag/week, haha. Ben benieuwd hoe we dit voor elkaar gaan krijgen (en óf we dit nog voor elkaar kunnen krijgen, maar dat zien we volgende week wel weer).

Vrijdag 24 november: Black Friday
Vandaag wezen shoppen in Kaapstad. Lekker veel korting! Dat dachten we tenminste, maar dat viel eigenlijk best wel tegen.. Ook de drukte viel wel mee (Het was niet zoals je in Amerika altijd ziet dat je half verpletterd wordt en er gevochten wordt om dat ene ding te bemachtigen), al hebben we bij de 1e winkel wel 1,5 uur in de rij gestaan om af te kunnen rekenen! Toen hadden we het alle drie wel even gehad, haha! Gelukkig viel het daarna allemaal wel mee en hebben we toch nog best wel fijn gewinkeld.

Zaterdag 25 november: De berg op!
Vandaag was een leuke, vermoeiende dag. Samen met Lisa en Laure de tafelberg beklommen en dat was toch wel zwaarder dan we gedacht hadden. Vooral het begin was erg zwaar, maar toen we bijna op de helft waren ongeveer ging het een stuk beter. Het was erg warm, waardoor het nog een beetje zwaarder leek dan het was en had op een gegeven moment ook echt even zoiets van stik er maar in, maar ik ben blij dat ik doorgezet heb. Het geeft echt een tof gevoel als je uiteindelijk boven bent!! =D
(Al ben ik erg blij dat we over een aantal weken gewoon met de kabelbaan naar boven gaan, haha!)
Boven nog even van het uitzicht genoten en wat foto’s gemaakt en toen weer naar beneden (met de kabelbaan). We wilden eigenlijk via Bellville naar huis rijden, omdat we dan langs het frietzaakje konden om te eten, maar helaas haalden we dat niet meer.. Beetje jammer, want had (en heb) SUPER veel zin in een frietje én frikandel speciaal! Helaas zal ik toch nog even moeten wachten tot ik weer terug in Nederland ben =(.

Zondag 26 november
Vandaag lekker relaxt dagje gehad. Lekker uitgeslapen en een beetje gepoetst en verder helemaal niks gedaan als lekker serie gekeken.

Drukkie en soen, Manon

• 27 November 2017 - 10:58

Martine Reijnders:

Ha Manon,

Wat een mooi verslag weer. Fijn dat je inhoudelijk met je stage zo goed op schiet. Uiteindelijk was je gekomen om veel werk te verzetten. :) Maar "on the side" leer je ook nog van alles meer daar in het verre Afrika natuurlijk! Hartstikke leuk om te lezen. en petje af dat je dit verslag elke week hebt gemaakt!

Trouwens: Het uitzicht boven op de berg is altijd veeeel mooier als je er zelf met zwoegen en zweten op geklommen bent. ;)

Alvast veel succes met je laatste loodjes en de presentatie,

Groetjes,
    Martine