En toen brak de laatste stage week aan! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu En toen brak de laatste stage week aan! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

En toen brak de laatste stage week aan!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

03 December 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

Ja, echt waar.. het is zover, de laatste stage week is aangebroken… =(

Maandag 27 november
Vandaag was een beetje ene gekke dag op stage, want veel kinderen waren afwezig. De tentamens zijn voorbij en dus zijn er niet echt lessen meer, waardoor sommige kinderen al thuisblijven. En daar wordt dan ook niet moeilijk over gedaan. Dat blijft toch een beetje apart, haha!
Ook bij onze groepjes waren er een aantal afwezig. We hebben ook geen ‘grote’ activiteit meer gedaan, maar hebben de kinderen het kaartspel Ezelen geleerd. Was best wel lachen, want ze kenden al een soortgelijk kaartspel, maar omdat het dus net iets anders was, was er op het begin een beetje verwarring.

Dinsdag 28 november: Laatste (officiële) dag op L.R. Schmidt
Vandaag was niet echt een leuke dag op stage. We wilden foto’s maken met onze groepjes, zodat we die volgende week kunnen geven aan ze, maar beide groepjes waren niet compleet. Hebben met het 1e groepje wel een groepsfoto gemaakt, maar bij het andere groepje waren maar 2 kids aanwezig vandaag. Ook de activiteit(en) gingen niet helemaal zoals gepland. Omdat de kinderen maar een beetje ronddwalen op school waren er ook een aantal jongens van de klas van Heidi die met ons mee wilden doen. In principe prima, maar ze waren erg aan het kloten en hierdoor hadden ‘onze kids’ er ook geen zin meer in. Erg jammer. Bij het andere groepje hadden de meiden die er waren er totaaaal geen zin in, dus waren wij er ook wel een beetje klaar mee. Zijn dan ook maar iets eerder opgehouden. Hopelijk zijn ze er volgende week wel allemaal, zodat we nog een beetje een afscheid kunnen doen.

Woensdag 29 november
Vandaag was een relaxt dagje. Heb bij M.O.M. veel achter mijn laptop gezeten vandaag. Even een beetje aan mijn opdrachten gewerkt. (of iig een poging gedaan, want voor de verandering werkte het internet weer eens niet mee). Speelt ook wel mee dat de cliënten weer alleen maar stenen aan het schoonmaken waren en dat is niet echt leuk om bij te zitten.
’s Middags even bij Laure geweest om wat series/films uit te wisselen en ff gezellig te kletsen.

Donderdag 30 november: Laatste (officiële) dag bij M.O.M.
Vandaag was een leuke dag bij M.O.M.. We hebben een groepsfoto gemaakt met z’n allen en veel rummikub gespeeld met Amanda en Brian. Echt leuk om te zien dat ze het spel zo leuk vinden! =)

Vrijdag 1 december: White party in Greyton
Vandaag was een super leuke dag! Productief bezig geweest voor school, eerst thuis en ’s middags in Caledon gezeten. Heb daar ook nog even met mama (geprobeerd) te skypen, maar dat ging niet heel erg soepel, (nog een maandje en dan kunnen we weer face-to-face kletsen mam) haha!
’s Avonds met Max, Maartje en Liz naar de white party in Greyton geweest. De rest had allemaal niet zo’n zin, maar dit was echt super gezellig! =) We zijn voordat we gingen eerst nog even naar Leverne (docent op Emil Weder) geweest en daar op wat vrienden van haar gewacht die mee zouden gaan. Daarna met z’n allen naar Greyton om lekker te dansen. Was erg gezellig!!
Zaterdag 2 december: Afscheidsfeestje op Emil Weder
Vandaag was een brakke dag. Heb echt de hele dag in bed gelegen vandaag. Was echt suuuuper moe.
’s Avonds hadden we feest op Emil Weder, ‘End of the year dance’ (en een soort van afscheidsfeestje voor ons, want dit was de laatste keer dat we bij zo’n feest konden zijn). Was erg gezellig. Wel echt gek, want hier ging het al over sinds het weekend van “the Rockets” en toen leek dat nog zo ver weg en nu is het ineens 2 december.. Maar ook dit was weer een geslaagde avond! Echt deze feesten zijn zoveel leuker dan het uitgaan in Nederland!

Zondag 3 december 2x naar de kerk!
Leuke dag vandaag. ’s Ochtends met Sofie, haar vader, zijn vriendin en Maartje naar de kerk geweest. Dit was niet in de kerk, maar in een klein gebouwtje. Was erg interessant en indrukwekkend om een keer meegemaakt te hebben.
’s Middags een beetje gerelaxt thuis en aan het eind van de middag met Sofie, Maartje, Florine en Liz naar Greyton voor de muziekmiddag bij M.O.M. (ook in de kerk dus). Was ook weer erg bijzonder en leuk om mee te maken. De cliënten vonden het super leuk dat wij kwamen kijken, super leuk! Ook mooi om te zien hoe hecht de groep is, echt fijn =). Ook de vader van Sofie en zijn vriendin waren mee en na afloop zijn we met z’n allen wezen eten. Een geslaagde dag dus.

Ohja, tussendoor hebben we natuurlijk ook nog onze presentatie afgemaakt, want die is maandag al!
Dan is de laatste week écht aangebroken en komt er echt een einde aan mijn avontuur hier!

Drukkie en soen, Manon

• 04 December 2017 - 20:30

José Swinkels:

Ha Manon,
    Nou de laatste loodjes!
    Fijn te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat de feestjes daar zo leuk zijn. Nog ff en dan lekker vakantie met Anke.Een fijne afsluiting van je stage. Geniet nog van je laatste stage-dagen.
    Gr. José

• 05 December 2017 - 20:08

Mia:

Hallo Manon, Het was leuk om jouw verhalen te lezen! Heel veel succes deze laatste week en geniet daarna van je welverdiende vakantie! Groetjes van Mia

• 05 December 2017 - 22:52

Anke:

NOG MAAR 11 NACHTJES SLAPEN!!

• 06 December 2017 - 09:40

Ans:

Hoi Manon, Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! Geniet nog van je laatste week en natuurlijk daarna van de vakantie samen met Anke. Groetjes Ans

• 09 December 2017 - 23:55

Harry En Nel:

Hoi Manon,

Prachtige foto's van De Tafelberg. En wat goed dat jullie dat met de benenwagen hebben gedaan. Wij hebben toen in 2011 de kabelbaan genomen en wij moesten vrij snel naar beneden omdat het mistig werd. Sluit je laatste dagen daar maar leuk af en dan kun je aan je volgende avontuur beginnen. Anke heeft er ook erg veel zin in zei ze ons gisteren. Dus geniet samen van een mooie vakantie. Wij komen 6 januari en dan horen en zien we de verhalen en foto's. Maar eerst nog van harte gefeliciteerd met je 25e verjaardag en een fijne dag toegewenst morgen.

Liefs en doen van ons.