Weer aan de slag! :-) - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu Weer aan de slag! :-) - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

Weer aan de slag! :-)

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

15 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

We mochten weer aan de slag deze week, jeej! De vakantieweek zag er anders uit dan ik me vooraf had voorgesteld, maar heb alsnog een toffe week gehad. Iets te lui misschien, maar het weer hielp hier ook niet echt in mee eerlijk gezegd.. Maar goed, ondertussen zit er dus alweer een stageweek op.. Het is niet normaal hoe snel het gaat! Veel leesplezier maar weer!!

Maandag 9 oktober: Weer aan de slag!
Vandaag weer naar stage geweest. Was fijn om weer aan de slag te kunnen. De schooltijden zijn vanaf vandaag veranderd, de school begint en eindigt een halfuurtje eerder vanaf nu, omdat het dus steeds warmer wordt en het anders veel te warm is in de middag. Er was ons vertelt dat wij dus voortaan ook om 8u op school moesten zijn, dus wij braaf om 8u aanwezig, blijkt dat de tijden van onze groepjes gewoon hetzelfde zijn gebleven.. Beetje jammer, maar niks aan te doen. Dus zijn we maar even aan de slag gegaan voor ons onderzoek voordat we de kids gingen halen.
Tussen de 2 groepjes door kregen we een appje van Max of iemand hem in Grabouw kon halen die avond, rond 20.30 uur. (Hij was dus nog op vakantie en kwam die middag/avond terug). Ik had toen ik hem wegbracht gezegd dat ik hem wel wilde komen halen, maar dat ik niet in het donker (in mijn eentje) heen zou rijden.. Hij zou eigenlijk ook eerder terug zijn had hij gezegd, dus geen probleem dacht ik. Dus ik in de groepsapp laten weten dat ik liever niet in het donker wilde rijden. Ook Maartje gaf aan dit niet fijn te vinden, waarop we een beet je een boze reactie terugkregen. Dit vonden we niet echt fair, omdat ik een week eerder al had aangegeven niet in het donker te willen rijden én hij op het laatste moment er pas mee aankwam. Gelukkig vonden Maartje en Sofie dit ook, dus uiteindelijk heeft een van de jongens van Grabouw Max gebracht en is hij bij ons blijven slapen. Ze hadden namelijk ook nog vertraging opgelopen, dus anders werd het wel erg laat..

Dinsdag 10 oktober:
Een erg chille dag gehad vandaag. We hebben op stage voor de laatste keer aan de “emotie-mobiles” gewerkt. Was erg chill. Er is een goede sfeer in de groepjes. Dit is echt super fijn :-). ’s Middags hadden Maartje en ik een skype gesprek met Renate over ons onderzoeksopzet. Het is helaas nog niet helemaal oké, dus dit moeten we even aanpassen. Wordt nog een hele klus om alles goed op papier te krijgen en het goed uit te werken in deze korte tijd. Ik weet wel dat het niet zo uitgebreid hoeft als in Nederland, maar je wilt natuurlijk wel iets bruikbaars achterlaten en je wordt er natuurlijk wel op beoordeeld dus het moet wel goed op papier staan..
Aan het eind van de middag hebben we boodschappen gedaan. We hebben besloten om voortaan onze eigen boodschappen te doen, zodat iedereen kan kopen wat hij zelf wil en we zelf kunnen bepalen hoe duur je boodschappen worden.. Het avondeten blijft natuurlijk wel gewoon samen, maar brood/yoghurt/fruit etc. doen we allemaal zelf, net als dat je op kamers zit dus. We hebben nu ook allemaal een eigen kastje en een eigen schap in de koelkast. Wel zo handig.

Woensdag 11 oktober: Bezoek van Karin!
Eerste dagje terug bij M.O.M. was erg chill! We hadden in de ochtend bezoek van Karin, die even kwam kijken hoe het ons vergaat op de stageplekken. Ze was voor de vakantie ook al geweest, maar toen was ze net te laat, omdat de cliënten toen net aan het eten waren en daarna naar huis gingen. Nu heeft ze dus even gekeken hoe Maartje de gebaren leert aan de cliënten en daarna hebben we nog een tijdje staan kletsen over hoe het gaat en over de datum van de eindpresentaties. Die zijn dus op 4 december al!! Echt super snel al, dus dat wordt echt doorwerken! Die week is dan ook de laatste stageweek, wat betekent dat ik de week erna rustig mijn laatste opdrachten kan maken en in alle rust mijn koffer kan pakken). Vond het ook wel fijn om te horen dat Karin (en Maartje) zagen dat ik me veel meer op mijn gemak voel bij M.O.M.. Weet niet precies hoe het komt, maar het klopt wel. Ik denk dat ik inmiddels gewoon gewend ben aan de structuur van de dag daar ofzo.

Donderdag 12 oktober:
Ook deze (stage)dag vloog weer voorbij! In de ochtend bij M.O.M. even aan ons ‘stoornissenboekje’ gewerkt. Helaas was Heidi er vandaag nog steeds niet, dus de cliënten hebben heel erg lang stenen schoongemaakt voor de mozaïek werkjes. Hierdoor kun je niet echt iets doen op de groep, dus heb ik best wel lang achter mijn laptop gezeten. Ik blijf het gek vinden dat dit voor de medewerkers van M.O.M. normaal is om gewoon maar te zitten en op je telefoon of laptop bezig te zijn i.p.v. met de cliënten op de groep te zijn. Heb daarna nog wel even met een aantal cliënten rummicub gespeeld. Echt super leuk, want je merkt dat ze het steeds beter door beginnen te krijgen :-)!

’s Middags thuis niet veel meer gedaan. Begin me nu toch ook wel een beetje te irriteren aan het feit dat het internet zo tering sloom is hier in huis. Maar ik heb ook geen zin om elke keer ergens anders heen te gaan om aan school te werken, want in de restaurantjes is het internet ook niet geweldig.. Ach, dan duurt het maar wat langer, het is niet anders.

Vrijdag 13 oktober: Op naar Somersett Mall
Middagje bij Somersett mall doorgebracht. Helaas niets gekocht, maar wel gezellig met Maartje rondgestruind. ’s Avonds ook nog relaxt filmpje gekeken. Chille dag.

Zaterdag 14 oktober: super moe!
Vandaag een beetje voor school gedaan. Heb echt suuuuper slecht geslapen de afgelopen dagen (en vroeg wakker doordat het zo licht is in mijn kamer) dus ben echt heel erg moe. Heb hierdoor helaas ook niet zo veel kunnen doen als gepland. Gedachten dwalen een beetje af vandaag..
Verder echt niks nuttigs gedaan, dus was best een saaie dag. Aan het einde van de middag kwamen Laure en Ilse ook nog even langs met hun vriendinnen die hier op vakantie zijn. Zij zouden morgen ook mee gaan kayakken, maar we hadden een appje gekregen dat dit niet doorgaat omdat het super hard gaat waaien morgen. BALEN! 

Zondag 15 oktober: Toch een dagje Hermanus!
Ondanks dat het Kayakken niet doorging zijn we toch naar Hermanus gegaan vanmiddag. We hebben lekker geluncht met z’n allen en daarna een wijnproeverij gedaan. Was erg gezellig. Daarna nog even richting het strand gegaan om uit te waaien (letterlijk, want het waaide écht hard). Daarna nog ergens lekker gegeten in een strandtentje en toen weer teruggereden naar huis. Was een prima dagje! :-)

Zo, dat was weer een korte samenvatting van een weekje Zuid-Afrika!!

Tot volgende week!
Drukkie en soen, Manon

  • 18 Oktober 2017 - 14:20

    Anke:

    Nog geen walvissen gespot dus? Zijn jullie dat nog van plan? Jullie zitten daar midden in het seizoen, dus gooi het ff in de groep, zou jammer zijn als je dat mist.
    Verder is het wel chill daar volgens mij? Dat woord komt vaak terug haha. Leuk om te lezen. Ik had in Engeland ook genoeg dagen dat er niet zoveel gebeurde, beetje lamballen hoort erbij. Dat komt uiteindelijk inderdaad wel goed.
    Goed om te weten dat je al ruim voordat ik daar ben echt klaar bent met stage, dan heb je inderdaad lekker de tijd om aan je verslag te werken. Dan hoef je daar thuis ook niet meer zo hard mee aan de slag. En je hebt gelijk: de tijd vliegt! Tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi! Welkom bij mijn online reisdagboek! Voor mijn minor ben ik een aantal maanden in Zuid-Afrika en ik wil mijn avonturen op deze manier met jullie delen! :) Veel leesplezier!

Actief sinds 13 Juli 2017
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 9307

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2017 - 03 Januari 2018

Mijn Zuid-Afrika avontuur!

Landen bezocht: