Eindelijk aan de slag met ons onderzoek! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu Eindelijk aan de slag met ons onderzoek! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

Eindelijk aan de slag met ons onderzoek!

Blijf op de hoogte en volg Manon

24 September 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

Maandag 18 september: Duidelijkheid over ons onderzoek!
Goede dag op stage gehad vandaag. De kinderen doen goed mee en het communiceren gaat op zich ook best oké. We merken wel dat we veel sociaal wenselijke antwoorden krijgen als we het ergens over willen hebben, waardoor het lastig is om ‘echt’ op een onderwerp in te gaan. Na schooltijd zijn we met mnr. Speelman in gesprek gegaan om te kijken voor een onderwerp voor ons onderzoek. In eerste instantie was hij een beetje vaag en terughoudend, maar toen we uitlegden wat onze opdracht was en wat voorbeelden gaven, werd hij erg enthousiast. Hij vertelde zijn kijk op ons, de HAN-studenten en dat hij ook graag zou willen dat de docenten wat meer persoonlijke bonding krijgen met de leerlingen, i.p.v. alleen maar op school en resteren gericht. Een mooie richtlijn voor ons onderzoek dachten we, dus daar gaan we mee aan de slag! :-)

Dinsdag 19 september
Vandaag was een super fijne dag op stage. We zijn begonnen met een knutselopdracht waar we 2 lessen over willen doen, een mobile maken (zo’n ding die je boven het bedje van een baby hangt weet je wel, niet zo’n ding waar je mee belt). We hadden tijdens het werken wat muziek aangezet en lekker gekletst. Er was een relaxte, gezellige sfeer. Was fijn. Het was niet echt een activiteit met een doel, maar na ons gesprek met mnr. Speelman gister had ik ook iets minder het gevoel dat er perse een doel achter onze activiteiten moet zitten. Door ‘gewoon’ activiteiten te doen die niet per se school gerelateerd zijn maken we ook al een verschil. (Oké, dat klinkt misschien een beetje vaag of zweverig, maar jullie snappen me wel.. denk ik.. haha).
’s Avonds zijn we met z’n allen burgers gaan eten in Greyton. Ook de jongens uit Grabouw waren deze kant op gekomen en aten mee, was erg gezellig ook al hebben we ongeveer 1,20 uur moeten wachten op ons eten!!

Woensdag 20 september: Bezoek van Karin
Vandaag was een beetje een rare dag. De stage dag ging best wel snel voorbij. Rond half 2 kwam Karin nog even langs om te kijken hoe het ging. Was een beetje een ongelukkig moment, omdat de cliënten net aan het eten waren en ze daarna naar huis gaan, dus hebben afgesproken dat ze na de vakantie nog een keer komt (en dan waarschijnlijk als we bij de basisschool zijn). Ik heb ook nog even met Karin gesproken over het feit dat ik me niet helemaal op mijn plek voel bij M.O.M.. en ook Karin gaf aan dat ik misschien dan een dagje extra bij de school kon doen en dan maar 1 dag bij M.O.M.. Beetje in tweestrijd, want op zich is het erg leuk bij M.O.M., het is alleen dat ik het contact met de cliënten gewoon best lastig vind en me niet zo goed een houding weet te geven.. Weer iets om over na te denken dus…
Na stage zouden we eigenlijk Afrikaanse les hebben, maar dit ging niet meer door. (Niemand had er echt zin, dus echt erg vonden we het niet.. haha). Dus zijn we naar Caledon gegaan om even aan school te werken. Lizelle moest toch die kant op, dus zij bood aan om ons te brengen. Super lief! :-)
’s avonds niet zo veel meer gedaan. Beetje opgeruimd en op de bank serie gekeken. Gaf me ook wel even tijd om rustig na te denken over het hele stage gebeuren en ik denk dat ik er uit ben, namelijk één dag extra bij de basisschool met ‘ons’ groepje. Dinsdag meteen met mnr. Speelman bespreken.
Donderdag 21 september
Wat een lange dag was het vandaag op stage. De tijd ging voor mijn gevoel echt super sloom vandaag. Al vond ik het wel een leuke dag vandaag. Ben de hele dag op de groep geweest en niet achter m’n laptop gezeten. Heb eerst een hele tijd bij het klasje van Heidi gezeten. Ik vond het een beetje een vreemd gebeuren. Ze had namelijk een best wel moeilijke tekst voor de groep die zij (individueel) moesten lezen. Zij zou er daarna vragen over stellen. Maar een aantal van de cliënten kan helemaal niet lezen (wat ze dus helemaal niet wist blijkbaar! Echt zooooo raar)! Ik vraag me ook af hoeveel de cliënten meekrijgen/oppikken van de lessen. Na die tekst behandelde Heidi namelijk nog een aantal grammatica dingen. Ze bespreekt het samen en schrijft de goede antwoorden op het bord, maar volgens mij schrijft de helft gewoon over wat er op het bord staat en hebben ze nog steeds geen idee hoe of wat.. Daarna een beetje rondgelopen en bij de anderen gekeken en nog even rummikub gespeeld met een aantal cliënten. Was een leuke dag. :-)
Na stage hebben een aantal van ons een hike gemaakt in de buurt. Achter het pleintje van de kerk loopt een hikingstrail en deze zijn we gaan lopen. Was een fijn pad, wat niet te veel omhoog ging, maar waarbij we vooral over beekjes moesten en we lekker door konden lopen. Was erg gezellig. Een mooie relaxte route die we vast en zeker nog vaker gaan doen!

Vrijdag 22 september: Aan de slag met onze opdracht!
Vandaag aan de slag gegaan voor ons onderzoek. Maartje en ik hebben onze onderzoeksopzet gemaakt en hoofd- en deelvragen opgesteld. We hebben even gebrainstormd en na het gesprek met mnr. Speelman hebben we besloten om te gaan onderzoeken hoe de autoritaire houding van de docenten kan worden omgezet in een meer autoritatieve houding. We willen in ieder geval gaan kijken hoe de leerkrachten, de kinderen en mnr. Speelman dit zien en waar de behoeftes liggen.. Ben benieuwd wat er uit komt. Misschien dat we in ieder geval iets op kunnen zetten waar de volgende groep studenten mee verder kan.

’s Avonds met z’n allen bij ons pannenkoeken gebakken en daarna film gekeken. Was een erg gezellige avond! De sfeer in de groep is echt super fijn! :-)


Zaterdag 23 september: Alweer hiken
Vanmiddag alweer wezen hiken. We hebben dezelfde route gelopen als donderdag, maar zijn nu iets verder gelopen, omdat we donderdag terug moesten omdat het anders donker zou worden.. Het was best warm, maar wel goed te doen. We begonnen iets later dan gepland, omdat we niet helemaal goed afgesproken hadden waar we elkaar zouden treffen, dus stonden we op 2 plekken op elkaar te wachten.. Je zou denken, dan app/bel je elkaar even? Ja true, maar het bereik hier is niet zo goed als in NL en we hadden dus geen bereik.. Uiteindelijk dus wel nog een lekker stuk kunnen wandelen. Ik had de overgebleven pannenkoeken meegenomen, die we al picknickend hebben opgegeten net voordat we weer terugliepen.
’s Avonds speelde er een bandje bij het ‘burgerrestaurant’ in Greyton waar we even naar toe wilden, dus zijn we wat eerder teruggelopen dan we eigenlijk gedacht hadden, maar we wilden ook nog even douchen en moesten ook nog koken (wat hier vet lang duurt).. Dus soort van op tijd gegeten en toen naar Greyton gereden. Hebben het niet super laat gemaakt, maar het was wel erg gezellig. :-)
Een geslaagde dag.

Zondag 24 september: Happy Heritageday! :-)
Vandaag is een nationale feestdag, ook wel braaidag. Helaas hebben wij geen braai en heeft Lizelle familie over, dus is het voor ons geen braai vandaag. (Maar omdat de feestdag op zondag valt hebben we morgen ook nog vrij en willen we dan gaan braaien).. Iedereen behalve Flo, Liz en ik is gaan mountainbiken in Greyton. We wilden eigenlijk naar Hermanus om daar te gaan kajaken tussen de walvissen, maar dit was helaas volgeboekt.. Balen!
Heb wel lekker rustig even wat aan school kunnen doen en ben daarna richting Liz en Flo gelopen om samen te eten. De vriend van Flo was onverwachts ook al in Genadendal dus die at ook mee (Hij zou eigenlijk pas wat later komen omdat hij nog iets had van stage). Was erg gezellig. Na het eten ben ik naar huis gegaan en ben ik lekker in bed gaan liggen. Was kapot moe. Morgen dus ook nog lekker een dagje vrij waarin Maartje en ik nog wat voor school willen doen..

Drukkie en soen!
Manon

ps. ohja, ik heb ook weer een aantal nieuwe foto's, maar die komen er aan als ik weer wat beter internet heb ;-)

  • 26 September 2017 - 10:37

    Fransa:

    Wat fijn dat je nu je plekje hebt gevonden en beter weet wat je nu moet gaan doen! Maar dat mag ook wel na zoveel weekjes al daar te zijn!!!!
    Ik dacht zo te lezen dat je daar steeds lekker uit gaat eten maar ik las nu dat jullie toch ook nog zelf lekker pannekoeken kunnen bakken. Grapje!!!! Maar doe maar lekker je ding nu kan het! We verheugen ons alweer op je nieuwe verhaal.
    Heeeel veel groetjes van Fransa

  • 26 September 2017 - 15:02

    José:

    Zo te lezen heb je het er wel naar je zin. Na wat opstart-probleempjes nu wel een doel gevonden voor je stage. Mooi! Ook fijn dat het met de rest klikt. Succes met het verloop van je stagen op naar je volgende verhaal. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi! Welkom bij mijn online reisdagboek! Voor mijn minor ben ik een aantal maanden in Zuid-Afrika en ik wil mijn avonturen op deze manier met jullie delen! :) Veel leesplezier!

Actief sinds 13 Juli 2017
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 9298

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2017 - 03 Januari 2018

Mijn Zuid-Afrika avontuur!

Landen bezocht: