Aan de slag op de stageplekken! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu Aan de slag op de stageplekken! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Manon Kempen - WaarBenJij.nu

Aan de slag op de stageplekken!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

27 Augustus 2017 | Zuid-Afrika, Genadendal

Alweer een week voorbij! Tijd voor een kleine update vanuit Zuid-Afrika. Voordat jullie deze update gaan lezen wil ik even zeggen dat ik het erg leuk vind om jullie reacties te lezen! Leuk om te zien dat jullie de tijd nemen om mijn verhalen te lezen, tof! 

Maandag 21 augustus: Officieel van start bij LR Schmidt, nou ja… soort van
Vandaag was de eerste dag op stage dat we dingen mochten gaan doen. Maartje en ik wisten alleen nog niet precies wat wij konden/mochten gaan doen, omdat we de week ervoor hadden afgesproken dat we eerst met Mind over Matter zouden overleggen. Dus zijn we meteen met meneer Speelman in gesprek gegaan en aangegeven dat wij ook een groepje kinderen willen begeleiden. We hebben afgesproken dat Maartje en ik samen twee groepjes van 6 kinderen gaan begeleiden uit graad 4 (dit is vergelijkbaar met groep 5 in Nederland). We mogen hier morgen al mee starten.
We hebben na het gesprek meteen actie ondernomen en een planning gemaakt met onderwerpen die we willen bespreken en de bijeenkomsten voor de rest van de maand augustus al uitgeschreven. Deze voorbereiding hebben we ook meteen naar Karin, meneer Speelman en meneer Jellen (vice-directeur) gestuurd en even kennis gemaakt met de docenten van de groepen Grade 4A en Grade 4B, zodat zij weten welke studenten met ‘hun’ kinderen aan de slag gaan.

Dinsdag 22 augustus: De 1e kennismaking met de kids & Laure’s birthday!
Vandaag de eerste keer de groepen kinderen gehad. In de ochtend hebben we een groepje van 6 kinderen uit graad 4B, 3 jongens en 3 meiden. Een super leuke, enthousiaste groep. We hebben geprobeerd om de les in het Afrikaans te doen en dit ging eigenlijk best wel goed! (Met een beetje hulp van de kinderen die af en toe dingen voor ons vertaalden als we het niet helemaal goed hadden, haha). In de middag hadden we een groepje van 5 kinderen uit grade 4A. Dit groepje was iets terughoudender en nog wat onwennig (er werd veel gegiecheld onderling), maar ik denk dat het helemaal goed gaat komen als we elkaar wat beter leren kennen.
We hebben een aantal kennismakingsspelletjes gedaan om de namen van de kinderen te leren en wat meer over ze te weten te komen. Erg leuk, de tijd vloog voorbij! 

Aan het einde van de middag hadden we een afspraak in Caledon met de supervisor van de stagemensen. Maartje en ik moesten mee van Karin, omdat het voor ons misschien ook nog wel handig zou zijn om af en toe aan te sluiten… Ik zie het nut er niet echt van in, want heb supervisie al gehad en afgesloten, maar goed..
’s avonds zouden we met z’n allen gaan dansen bij de dansgroep van Lizelle en aansluitend burgers gaan eten in Greyton (op dinsdagavond krijg je namelijk korting op bepaalde burgers bij één van de restaurantjes), maar helaas ging de dansles niet door op het laatste moment. Dus zijn we maar iets eerder naar Greyton gegaan om alvast een toast te brengen op Laure, want die was jarig. Grabouw kwam ook gezellig mee-eten, waardoor we volgens mij voor het eerst écht met z’n allen waren. Was echt super gezellig!! 

Woensdag 23 augustus: Start bij Mind over Matter!
Vandaag dus de start bij Mind over Matter. Maartje en ik wilden graag in gesprek met Celestine om te overleggen wat we kunnen gaan doen als onderzoek, maar zij was er niet. Het werd met niet helemaal duidelijk waarom, maar ze had een afspraak buiten de deur. We hebben toen de hele dag meegedraaid met de groep. We zijn aangesloten bij Manu die de ochtendgym aan het doen was met de groep. Daarna hebben we meegekeken met een aantal gesprekken die hij met een aantal cliënten voerde. Was erg interessant en inspirerend om te zien. Hij maakte echt super goed contact met de cliënten en motiveerde hen om te doen wat zij graag willen doen/worden! Ineens moesten we allemaal de ‘vergaderruimte’ in. De radio stond aan en iedereen was ineens een beetje gespannen en enthousiast. Maartje en ik sloten ons aan en ik vond het in eerste instantie een beetje gek dat we met z’n allen naar de radio gingen luisteren, maar niet veel later bleek dat Celestine zo te horen zou zijn om wat te vertellen over Mind over Matter. Dit was echt super mooi om te horen! Ze was erg open, ook over haar eigen verhaal en ze noemde ook ons! (of ja, de samenwerking met de HAN(studenten) dan, maar toch).

De rest van de dag hebben we meegelopen op de groep. Wat hangt er toch een leuke sfeer hier! Niet gedacht dat ik het zo leuk zou vinden met deze doelgroep, ook al zijn het dan volwassenen…

Donderdag 24 augustus: Duidelijkheid over ons onderzoek! Yes!
Vandaag was Celestine er wel weer. We zijn aan het begin van de dag meteen met haar in gesprek gegaan over de mogelijkheden en de behoeften van hen wat betreft een onderzoek. Maartje en ik hadden zelf al een aantal ideeën opgeschreven en met elkaar besproken en Celestine sloot hier erg goed op aan! We gaan nu aan de slag om een soort van informatieboekje o.i.d. te maken voor de ouders van de cliënten, om hen wat meer duidelijkheid te geven over de stoornissen van de cliënten. We gaan dit doen voor de jongere cliënten tot 25 jaar, omdat dit binnen onze opleiding valt. Ik had meteen in m’n hoofd dat we dan ook een informatie avond kunnen houden voor de ouders, om de informatie op die manier toe te lichten en dat werd goed ontvangen, dus wie weet kunnen we hier ook nog iets mee doen, dat zou wel echt top zijn!!

’s Avonds hebben we met een aantal film gekeken bij Laure en Ilse. Was erg gezellig. Toen Maartje en ik terugliepen naar ons huis, stond er een koe langs de weg. Dit is op zich niet zo heel gek hier, maar deze koe was helemaal zwart met witte hoorns.. Toen we hem zagen pakte Maartje haar lamp op de telefoon erbij, waarop de koe natuurlijk reageerde en onze richting op kwam lopen. Dus wij semi onopvallend teruglopen (want als we zouden rennen zou hij achter ons aan komen, aldus Maartje)…
Gelukkig ging de koe al snel het heuveltje op en konden we doorlopen. Echt, heb zo om onszelf moeten lachen, het zag er echt zo belachelijk uit! Beetje bang voor een koe!!

Vrijdag 25 augustus: Naar het (internet)café!
En toen was het alweer weekend. Lekker uitgeslapen en in de ochtend aan wat schoolopdrachten gewerkt. ’s Middags zijn Maartje, Sofie en ik naar Caledon gereden om in een cafeetje even wat dingen te kunnen uploaden, want het internet bij ons in Genadendal is echt niet normaal sloom! Hij maakt verbinding, maar daar is het wel zo’n beetje mee gezegd. Het idee was ook om hier een aantal foto’s te uploaden bij mijn reisverhaal, maar zoals jullie kunnen zien staan er nog steeds geen foto’s online.. Hoe komt dat dan? Zullen jullie denken, nou dat is simpel: we zijn eerst begonnen aan onze schoolopdrachten, zodat die af waren en toen ging het café dicht. Volgende keer beter dus.

’s Avonds bij ons weer filmavondje gehad. Dit keer stond High School Musical op het programma! Super lachen!! We wilden eigenlijk een marathon doen, maar dat hebben we toch maar niet gedaan. Echt super hard (en vals) meegezongen met z’n allen, HEERLIJK!
Zaterdag & zondag 26 & 27 augustus: Sunflower festival!
Dit weekend naar het Sunflower festival geweest. Een klein festival met techno muziek. Was echt super gezellig! Wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten (en of ik wel of niet mee zou moeten gaan), maar ik ben blij dat ik meegegaan ben! Het festival startte op zaterdag om 14:00u en eindigde op zondag om 17:00u. Maartje, Lara, Carolin, Marijn en ik hadden gelukkig een B&B in de buurt geboekt, omdat wij al wisten dat we het niet vol zouden houden om aan één stuk door te gaan.
Echt super blij mee geweest, want al hoewel ik het erg leuk vond en de sfeer goed was, was ik blij dat ik naar een warm bedje kon en niet in de auto hoefde te gaan zitten/liggen, zoals de anderen wel moesten.. Zondag wel nog even teruggegaan voor een paar uurtjes, maar niet tot het einde gebleven.
Heb ook wel een beetje moeten lachen, want toen we zaterdag bij de rest aansloten nadat wij onze tassen bij het B&B hadden gezet, kreeg ik van Liz en Sofie te horen dat ze het erg tof vonden dat ik (toch) meegegaan ben. En ook Maartje heeft een paar keer gevraagd hoe ik het vond (en gaf aan dat ze blij was dat ik het ook naar mijn zin had). Wel echt lief, want ik had dus wel gezegd dat ik niet zo goed wist wat ik me er van voor moest stellen, maar dat ik wel graag mee wilde gaan. Lief dat ze dan ook even checken dat ik het naar mijn zin heb!

Dat was het wel weer voor deze week!
Jullie horen snel van me!
xx

  • 28 Augustus 2017 - 14:50

    Fransa:

    Hoi Manon.
    Ik ben zo blij voor je dat je het daar zo goed naar je zin hebt!!!
    Je verhalen zijn zo fijn om te lezen. Het is er volgens mij ook heel gezellig en heb je ook tijd genoeg voor ontspanning. En wel heel leuk dat je zo n fijn groepje hebt waar je mee samen werkt!
    Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!
    Zo blijven we lekker op de hoogte van het wel en wee daar.
    Heel veel Groetjes van mij maar natuurlijk ook van Henk



  • 29 Augustus 2017 - 07:43

    Harry En Nel:

    Hoi Manon,

    We hebben al je verhalen gelezen hoor en je schrijft prachtig. Super leuk zo om te horen wat jullie daar allemaal doen en mee maken. Jullie zitten denk ik in een hele mooie omgeving. We hebben Genadendal even opgezocht waar het precies ligt. Wij zijn daar ook in de buurt geweest, we zijn in het wijngebied in de buurt van Stellenbosch geweest. We hebben daar een wijjfabriek bezocht en meegedaan met de proeverijen. De Tafelberg is een grote aanrader, maar daar zul je wel met Anke komen. Veel succes met je stage daar en geniet van die leuke kindjes daar.

    Veel werkplezier en vrijetijds plezier en liefs van ons,

    Harry en Nel

  • 29 Augustus 2017 - 19:19

    Evelien:

    Hey manon,
    Heel anders als in westerbeek zo te lezen!
    Geniet en hou het festival enthousiasme gevoel vast ;)

  • 01 September 2017 - 03:35

    Moniek :

    Leuk leuk om je zo te blijven volgen. Is het daar drie dagen weekend?
    Geniet er van en op naar de volgende feestjes en festivals

  • 03 September 2017 - 21:21

    Manon Van Kempen:

    Leuk om al jullie reacties te lezen/horen!! :) Dit motiveert mij ook om elke week weer een verhaaltje te plaatsen!
    Moniek: Nee, ook hier begint het weekend officieel pas op vrijdagmiddag, maar wij hebben maar 4 dagen stage, dus al lekker vroeg beginnen met het weekend! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Hoi! Welkom bij mijn online reisdagboek! Voor mijn minor ben ik een aantal maanden in Zuid-Afrika en ik wil mijn avonturen op deze manier met jullie delen! :) Veel leesplezier!

Actief sinds 13 Juli 2017
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 9296

Voorgaande reizen:

03 Augustus 2017 - 03 Januari 2018

Mijn Zuid-Afrika avontuur!

Landen bezocht: